• Home
  • V1
  • Leads
  • Miss Etam vernieuwt met lingerie- en limited edition collectie

Miss Etam vernieuwt met lingerie- en limited edition collectie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Na een aantal financieel teleurstellende jaren krabbelt Miss Etam langzaam weer omhoog naar positieve cijfers. Ook is de onderneming wederom genomineerd voor 'Klantvriendelijkste onderneming van het jaar'. Twee jaar geleden sleepte Miss Etam deze titel al in de wacht, maar vorig jaar greep het bedrijf er net naast.

De lancering van de 'limited edition' collectie en een lingerielijn is de reden voor het dameslabel om een 'Fashion feestje' te organiseren. Tijd voor een gesprek met sales directeur Robert Herbermann.

In de jaren 90 verkocht Miss Etam al ondermode. Waarom herlanceert Miss Etam een lingerielijn?
“Miss Etam probeert een totaalpakket aan te bieden voor verschillende vrouwen. Een lingerielijn en ook de 'limited edition'-collectie maken het aanbod alleen maar groter. 'Limited edition' is de naam van een extra collectie, tot maat 52 met hippe items als een donzig vest, gebloemde jurk en geprinte poncho's. De nieuwe lijn is al verkrijgbaar in de winkels en online. Om je goed te voelen in kleding, moet ook de lingerie die je onder je kleren draagt prettig aanvoelen. Daarom hebben we in nauw overleg met de producent gekeken hoe dit comfortabele gevoel het beste tot zijn recht komt. De collectie bestaat uit bh's - onder andere met racerback - en ondergoed in verschillende kleuren en maten, tot cup G. Vanaf oktober is de lingeriecollectie in een geselecteerd aantal winkels en online te krijgen.”

Hoe staat het met de financiën?

“Het is bekend dat de afgelopen jaren verliezen zijn geleden. Ook wij hadden last van de crisis. De webshop heeft veel goed gemaakt. Sinds vier jaar zijn we online. De omzet via dit kanaal blijft alleen maar stijgen. We hebben een grote 'fanbase' die bereid is persoonlijke gegevens af te staan. We kunnen ze dus op de hoogte houden van actuele activiteiten binnen Miss Etam. Klanten krijgen bijvoorbeeld een nieuwsbrief als er uitverkoop is of nieuwe artikelen in de winkel liggen. We merken dat dit wordt gewaardeerd; de laatste maanden komen steeds meer consumenten naar onze winkels. We gaan dit jaar weer de zwarte cijfers halen.”

Kunt u meer vertellen over de uitbreiding naar België?

“We zijn nog steeds aan het onderzoeken hoe we Promiss en Miss Etam op de beste manier naar zowel Duitsland als België kunnen brengen. We merken aan de online verkopen dat onze collecties heel populair zijn in deze landen. Ons doel is concreet te krijgen in welke gebieden de meeste aankopen worden gedaan, zodat we kunnen nadenken om daar misschien een filiaal te openen. Eerst verkochten we via Neckermann onze kleding, maar die is failliet gegaan. We proberen nu partnerschappen aan te gaan om onze producten op de Belgische markt te krijgen. Ook gaan we proberen zelfstandig iets in België op te zetten, maar we hebben nog niks concreets. Het onderzoek is nog niet afgerond, dus we wachten eerst op de resultaten.”

Wat houdt klantvriendelijkheid in bij Miss Etam?
“Het is voor ons belangrijk om te onderzoeken wat de klant graag wil. Intern werken wij volgens de 'nooit meer nee'-mentaliteit. We kijken naar fouten in de producten en doen er vervolgens iets aan. Stel dat bijvoorbeeld de pasvorm van een broek niet goed is, dan halen wij deze uit de productie en passen het model aan. Zoals de inmiddels overleden eigenaar Eduard Korijn altijd zei: 'Je moet aanbieden waar de consument naar vraagt.' Miss Etam produceert met heel korte levertijden. We kunnen zien hoe ons aanbod wordt ontvangen en kunnen het midden in het seizoen aanpassen, als dat nodig is. Het nauw betrokken contact met de klant vergt een juiste houding en mentaliteit – een luisterend oor - van ons personeel. Bij de sollicitatie kijken we of deze houding aanwezig is. Vervolgens worden de kandidaten opgeleid en getraind volgens de maatstaven van het bedrijf. Door middel van rollenspellen oefenen we het geven van bijvoorbeeld kleuradvies en leren we de werknemers altijd behulpzaam en vriendelijk te zijn.

Sinds augustus geven we een extra service in de winkels. Alle filialen zijn voorzien van gratis wifi en tablets om producten direct online te bestellen. Stel, er hangt iets niet in de juiste maat. We laten de klant dan hetzelfde product in de goede maat passen, maar dan in een andere kleur – als die aanwezig is. Het item wordt ter plekke besteld in de juiste kleur, de klant betaalt en het wordt de volgende dag gratis naar haar huis gestuurd.”

Miss Etam